FORUM PANGGILAN PERTIWI
STOP. HOME GUARD CHECK POINT.

Please Log In or Register first.
FORUM PANGGILAN PERTIWI

Forum KESELAMATAN::PENGUATKUASAAN::KETENTERAAN
 
HomeHome  RegisterRegister  Log in  

Share | 
 

 LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Laksamana Sunan
General
General


Posts : 2044
Join date : 13/09/2009
Age : 42
Location : Ipoh, Perak.

PostSubject: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Thu Dec 30, 2010 5:04 pm

[You must be registered and logged in to see this link.]

DARAH SATRIA

Lautan luas banjaran gunung
Rezeki nan melimpah
Bawah langitnya kami bernaung
Rasa kasih tercurah

Tanah airku bumi bertuah
Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga
Mendaulatkan negara

Verse
Dengan sepenuh keazaman
Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban
Engkaulah pertiwi yang tercinta

Chorus
Darah satria darah satria
Berkobar di dada
Tinggalkan ibu tinggalkan ayah
Serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita
Pada bumi Malaysia

Ulang Verse
Ulang Chorus


Darah satria
Darah satria


** laporan lengkap laporan misi merentas waktu 3 ini masih didalam proses lagi. maafkan saya kerana saya perlukan sedikit masa lagi disebabkan ketika ini agak sibuk dengan tugasan-tugasan harian.
** sebagai permulaan laporan ini, marilah kita sama-sama menghayati bait-bait lirik yang terdapat didalam lagu DARAH SATRIA ini.

_________________


"This nation will remain the land of the free
only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
MR. STARK
Forum Administrator


Posts : 1798
Join date : 19/12/2008
Location : Tatooine

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Thu Dec 30, 2010 5:07 pm

bikin saspen je... bounce

_________________
"if you are not with me, then you are my enemy"

Back to top Go down
http://www.encikkacangtoys.blogspot.com
applemints
Staff Sergeant
Staff Sergeant


Posts : 469
Join date : 24/08/2010
Age : 34
Location : Kota Bharu, Kelantan

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Thu Dec 30, 2010 5:13 pm

tak sangka sungguh filem sehebat darah satria adalah arahan dato aziz satar......
Back to top Go down
Reza Su-30MKM
Staff Sergeant
Staff Sergeant


Posts : 468
Join date : 01/02/2010
Age : 40
Location : Selatan Malaysia

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Dec 31, 2010 7:33 pm

Syg sekali pada masa skg tak ramai yg nak buat filem mcm ni..dulu Datuk Yusof Haslam gah dgn drama Harimau Rimba...dgr2 khabar ada satu filem nak dibuat mengisahkan peristiwa di Gubir,catatan seorang pilot TUDM
Back to top Go down
m1ng1e3
Sergeant
Sergeant


Posts : 322
Join date : 24/12/2009
Age : 65

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Dec 31, 2010 9:34 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
Syg sekali pada masa skg tak ramai yg nak buat filem mcm ni..dulu Datuk Yusof Haslam gah dgn drama Harimau Rimba...dgr2 khabar ada satu filem nak dibuat mengisahkan peristiwa di Gubir,catatan seorang pilot TUDM

Moga-moga harapan menjadi kenyataan. Kita tunggu!!!!!
Back to top Go down
sunlay
First Sergeant
First Sergeant


Posts : 711
Join date : 22/12/2009
Age : 42
Location : jugra

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Dec 31, 2010 10:32 pm



antara koleksi yg terdpt d muziam TD di PD
LS menunjukkan lubang hentaman tembakan PKM menyebabkan kenderaan ini tebakar ...

ps: aku tak sanggup nak snap dlm kereta perisai ni ..


Last edited by sunlay on Wed Jan 19, 2011 10:37 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
sunlay
First Sergeant
First Sergeant


Posts : 711
Join date : 22/12/2009
Age : 42
Location : jugra

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Tue Jan 18, 2011 6:41 pm

assalamualaikum semua ... maaf jika terlambat membuat laporan MMW III tahun lepas .. bebanan keje (konon) membantut usaha nak ketuk keyboard ni .. sebelum data-data terformat dlm 'ROM' ni baik aku buat laporan misi :-


Laporan Misi Merentas waktu III

Tarikh :25 Dis - 26 Dis 2010

Lokasi 1 : Muzium TD , PD, Negeri 9


Ahli forum PP yang Terlibat :

LS & Keluarga
KUK & Keluarga
Sunlay & Keluarga

jam 11.00 pg kami sampai di perkarangan parkir Muzium TD .. oleh kerana pertama kali sampai ke sini & melihat pameran ni jd tidak ade satu bahasa yg dpt aku tulis kat sini .. korang tgk jelah gambar yg aku snap ni :-



melangkah masuk




antara kenderaan yg di pamerkan :-







dalam terowong komunis :-




selepas je snap gambar ni tiba-tiba lampu off terus keluar dr terowong ni ..

lain-lain laporan akan menyusul....

sekian

sunlay- jugra




Back to top Go down
von
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major


Posts : 1341
Join date : 20/02/2010
Age : 50
Location : car junk

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Tue Jan 18, 2011 7:06 pm


Wah!!! Universal Carrier tu pun ada lagiii.....upload, upload lagi....
Back to top Go down
sunlay
First Sergeant
First Sergeant


Posts : 711
Join date : 22/12/2009
Age : 42
Location : jugra

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Tue Jan 18, 2011 8:25 pm

banner rasmi PP dalam MMWIII

Back to top Go down
tomcat tiram
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 3195
Join date : 14/12/2009
Age : 26

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Wed Jan 19, 2011 12:14 am

wow..
ada 2 kenderaan aneh yang tidak pernah saya lihat...

mesti banyak lagi yang ATM pakai pada masa dulu...


we want more!
we want more!
we want more!

Very Happy
Back to top Go down
kuk
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 2938
Join date : 17/09/2009
Age : 39
Location : Kelantan

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Wed Jan 19, 2011 9:53 am

Bro sunlay, mana lagi gambar tu? Tak cukup la
Back to top Go down
sunlay
First Sergeant
First Sergeant


Posts : 711
Join date : 22/12/2009
Age : 42
Location : jugra

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Wed Jan 19, 2011 12:18 pm

antara kuda-kuda tentera darat yg berjasa pada negara terdapt d muzium ni













Back to top Go down
sunlay
First Sergeant
First Sergeant


Posts : 711
Join date : 22/12/2009
Age : 42
Location : jugra

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Wed Jan 19, 2011 12:31 pm

ilutrasi pelukis dlm peristiwa sg. chemor




berehat sekejap sebelum bertolak ke melaka melalui jalan pantai...




tak kepastian jalan mene last call pak mingle utk kepastian



lalui jln ke tanjung agas utk ke tanjung bidara melaka ...
Back to top Go down
sunlay
First Sergeant
First Sergeant


Posts : 711
Join date : 22/12/2009
Age : 42
Location : jugra

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Wed Jan 19, 2011 12:39 pm

alamak gambar dr admin tah kemane taruk tak jumpe...
Back to top Go down
sunlay
First Sergeant
First Sergeant


Posts : 711
Join date : 22/12/2009
Age : 42
Location : jugra

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Wed Jan 19, 2011 1:16 pm

Laporan Misi Merentas waktu III

Tarikh :25 Dis - 26 Dis 2010

Lokasi 2 : Rumah Pakcik Mingle


Ahli forum PP yang Terlibat :

Admin
LS
KUK
Sunlay


setelah berkonvoi dr pd .. akhirnye sampai di lokasi penginapan Samudera Bidara Resort selepas check in bilik .. kami berempat ke rumah pak mingle yg setia menunggu rombongan kami rupa nye tak jauh dari bulatan pangkalan balak menuju ke masjid tanah ..




pak mingle sedang di interview oleh anak-anak muda yg dahaga kisah sejarah perjuangan bangsa merdeka dr pengganas komunis .. paling popular tawan kem komunis di gubir ...



admin dgn kelengkapan sedang menembak pak mingle... snap la


kuk sedang bergaya dgn beret ggk pak mingle ...


tak cukup di sofa set sesi pengkisahan berlaku di set meja makan ...


akhir kalam cenderahati ingatan tulus ikhlas dr kami rombongan pelbagai negeri utk pak mingle.... ingat nak dok lama lg tapi masa tak mengizinkan pasni nak g rumah pak hj hussin ..
Back to top Go down
von
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major


Posts : 1341
Join date : 20/02/2010
Age : 50
Location : car junk

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Wed Jan 19, 2011 3:01 pm


Sihat nampak Pak Mingle, alhamdulillah, banyak cerita dapat ni....update jgn tak update.... cheers
Back to top Go down
Laksamana Sunan
General
General


Posts : 2044
Join date : 13/09/2009
Age : 42
Location : Ipoh, Perak.

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 12:04 am

** sejak bergelar ahli forum PP ni, ini adalah kali ke 2 aku jejakkan kaki kat muzium TD.
** berbanding dengan kali pertama dulu (syark, paskau x n redza), kali ini boleh dikatakan lebih baik sebab semua galeri dibuka untuk lawatan umum. sebelum ini hanya 2 galeri saja dibuka manakala yang lain terpaksa ditutup sementara akibat masalah teknikal.
** cuma sedikit mengecewakan kerana (kalau tak silap) ada 2 galeri tidak berhawa dingin akibat rosak.
** biarpun aku pernah menjejakkan kaki kat muzium TD ini beberapa kali sebelum ini, ia tetap tidak menjemukan aku.
** pujian wajar diberikan kepada mereka yang telah bertungkus-lumus mencari bahan hinggalah mendekorasikan dan mengkalobrasikan bahan-bahan tersebut didalam muzium TD ini.
** tanpa usaha keras mereka, sudah tentu masyarakat umum tidak akan dapat menghayati kisah-kisah sejarah pasukan TD ditanahair tercinta ini.
** kami juga dapat menghayati saat-saat getir dan mendebarkan ketika anggota pasukan TD kita cuba melakukan pemeriksaan selangkah demi selangkah didalam terowong PKM yang telah dijumpai apabila sedang kami menyusuri terowong tersebut, secara tiba-tiba seluruh kompleks muzium TD terputus bekalan elektrik.
** mungkin begitu jugalah keadaan terowong tersebut ketika operasi di gubir suatu ketika dahulu.
** bagi mereka yang masih belum menjejakkan kaki ke muzium TD ini, carilah peluang untuk anda melihat sendiri bahan-bahan sejarah yang berkaitan dengan ketenteraan yabg bermula dari era zaman melaka hinggalah ke misi PBB.
** bagi aku, muzium TD adalah muzium yang terbaik dalam malaysia yang pernah aku kunjungi.

_________________


"This nation will remain the land of the free
only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan
General
General


Posts : 2044
Join date : 13/09/2009
Age : 42
Location : Ipoh, Perak.

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 12:16 am


kepala keretapi yang banyak menyimpan sejarah.

_________________


"This nation will remain the land of the free
only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan
General
General


Posts : 2044
Join date : 13/09/2009
Age : 42
Location : Ipoh, Perak.

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 12:20 am


sayang... perhatikan bahagian atas gambar ini. dulu canopy ada lagi. tapi masa lawatan MMW3, canvas dah hilang. tak dapat dipastikan kemana perginya canvas tersebut.

_________________


"This nation will remain the land of the free
only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan
General
General


Posts : 2044
Join date : 13/09/2009
Age : 42
Location : Ipoh, Perak.

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 12:23 am


gambaran pelukis ketika berlakunya contact diantara pasukan keselamatan dengan PKM.

_________________


"This nation will remain the land of the free
only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan
General
General


Posts : 2044
Join date : 13/09/2009
Age : 42
Location : Ipoh, Perak.

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 12:26 am


monumen yang dibina berserta nama-nama pahlawan sebagai menghargai jasa dan bakti mereka dan juga untuk tatapan umum.

_________________


"This nation will remain the land of the free
only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan
General
General


Posts : 2044
Join date : 13/09/2009
Age : 42
Location : Ipoh, Perak.

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 12:29 am


gerabak keretapi berperisai yang mempatkan tentera / polis yang mengiringi perjalanan keretapi bagi menangkis serangan daripada pihak PKM.

_________________


"This nation will remain the land of the free
only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
Laksamana Sunan
General
General


Posts : 2044
Join date : 13/09/2009
Age : 42
Location : Ipoh, Perak.

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 12:31 am


bahagian dalam gerabak keretapi berperisai.

_________________


"This nation will remain the land of the free
only so long as it is the home of the brave..."
"FREEDOM IS NOT FREE"
Back to top Go down
von
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major


Posts : 1341
Join date : 20/02/2010
Age : 50
Location : car junk

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 2:46 am


Kepala keretapi wap tu....besar betul...lagi besar dari yg ada kat muzium kat Shah Alam tu.
Truck British pengangkut keretakebal....ingatkan kat european theatre je ada ni...kat sini pun ada!
Armoured train....pun ada kat sini jugak...selama ni tgk model2 aje.
Universal carrier yg cute tu paling tak tahan....

Mesti sampai punya nanti....anak beranak wa bawak nanti Laughing
Back to top Go down
joewings
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major


Posts : 1244
Join date : 28/12/2009
Age : 36
Location : Uniform-Tango-Hotel-Mike, Bravo Papa.

PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Fri Jan 21, 2011 6:52 am

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:

Kepala keretapi wap tu....besar betul...lagi besar dari yg ada kat muzium kat Shah Alam tu.
Truck British pengangkut keretakebal....ingatkan kat european theatre je ada ni...kat sini pun ada!
Armoured train....pun ada kat sini jugak...selama ni tgk model2 aje.
Universal carrier yg cute tu paling tak tahan....

Mesti sampai punya nanti....anak beranak wa bawak nanti Laughing

Lokomotif Temerloh Class............

Trak tu trak Scammel Wrecker...........

Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3   Today at 11:58 pm

Back to top Go down
 
LAPORAN KHAS MISI MERENTAS WAKTU 3
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FORUM PANGGILAN PERTIWI :: LAMAN UTAMA & MAKLUMBALAS :: LAPORAN AKTIVITI - 2016 :: LAPORAN KHAS 2009-2011-
Jump to: