FORUM PANGGILAN PERTIWI
STOP. HOME GUARD CHECK POINT.

Please Log In or Register first.
FORUM PANGGILAN PERTIWI

Forum KESELAMATAN::PENGUATKUASAAN::KETENTERAAN
 
HomeHome  RegisterRegister  Log in  

Share | 
 

 syarat-syarat berpoligami

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Jack Sparrow
Private First Class
Private First Class
avatar

Posts : 146
Join date : 13/08/2010
Age : 44
Location : Kuwait

PostSubject: syarat-syarat berpoligami   Fri Sep 03, 2010 4:18 am

hasil kajian, pemerhatian, muzakarah, pembacaan, pendengaran dan hipotesis. Ada berani untuk dibincangkan?

Syarat-syarat utama untuk berpoligami adalah seperti berikut.

1. Beriman dan bertaqwa dengan sebenar2 taqwa - mempunyai objektif hidup semata-mata kerana ALLAH, tidak cenderung pada keduniaan, penyerahan diri secara bulat, berusaha tetapi tidak bersandar pada usaha itu, sifat jujur yang benar, amanah dalam segala hal, tertib dalam perlakuan, akhlak yang tinggi

2. Mempunyai perasaan kasih - harus jatuh kasih pd isteri-isterinya, jika tidak ada rasa kasih itu, maka tak perlu berpoligami, kasih pd yg pertama semestinya berbeza dari kasih kpd yg kedua kerana ianya adalah anugerah ALLAH pada manusia, mendidik isteri2 dengan perasaan kasih sayang tanpa jemu, mendatangkan rasa tggjwb

3. Tegas mempertahankan keadilan (meskipun hanya ALLAH saja yang mampu berlaku adil) - dapat berfikir dengan rasional dan bijak, mengetahui tentang kebenaran serta fitrah manusia, akal yang sihat dan fitrah yang sejahtera

4. Berkepimpinan - berkeupayaan untuk memimpin diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara, mendidik anak-anak dan isteri

5. Mempunyai kesabaran yang tinggi - dapat menguasai diri apabila marah, berlembut dan berlapang dada dengan karenah isteri2 dan anak2, melayan isteri dengan kelembutan

6. Mempunyai sifat kebijaksanaan (adil) - memahami sifat-sifat wanita (tahu bila wanita merajuk, sedih, sakit dsbgnya), matang, berkarisma, berkredibiliti, memahami sifat2 kemanusiaan (personaliti, jenis2 manusia, perbezaan wanita dan lelaki), mengurus perbelanjaan, mengurus perasaan,

7. Berilmu - mempunyai ilmu tauhid, fekah dan tasauf sehingga mampu menerangkan kepada orang lain, ilmu dunaiwi untuk mencari pendapatan, kemahiran hidup yang tinggi

8. Berani dan tabah - mempunyai semangat juang yang tinggi, menegakkan islam,menghadapi kejian dan umpatan orang, mempertahankan isteri-isteri dan poligaminya dengan berhikmah, berhadapan dengan serangan syaitan dan jin lantaran sifat dengki dan irihati manusia lain, tipu daya dan hasutan syaitan ke atas isteri2 dan wanita2 yang berada disekitarnya, berterus terang dengan keluarga dan menenangkan mereka,

9. Kemampuan material - sekurang2nya mempunyai pekerjaan dan menerima gaji tetap yang halal, apabila sudah bertaqwa, rezeki dijamin oleh ALLAH, asalkan jgn malas bekerja, sedikit atau banyak bukan soalnya, tapi berkat atau tidak, bukannya kaya sehingga ada rumah banglo,
Back to top Go down
http://Acinetobaxter.blogspot.com
gafaro
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major
avatar

Posts : 1196
Join date : 07/05/2010
Age : 33
Location : KLANG

PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   Fri Sep 03, 2010 10:44 am

sapa yang ada pengalaman leh la kongsi kongsi
Back to top Go down
asm@m
Sergeant First Class
Sergeant First Class
avatar

Posts : 539
Join date : 01/05/2010
Age : 59
Location : not in MY

PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   Sun Sep 05, 2010 7:08 am

Alhamdulillah, semua aku xder
Back to top Go down
mek joh
Private First Class
Private First Class
avatar

Posts : 109
Join date : 26/01/2010
Age : 36

PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   Mon Nov 15, 2010 4:32 pm

kalu tntera y masih bkhidmat, ade x y brani bpoligami?
Back to top Go down
Tajau
Sergeant Major
Sergeant Major
avatar

Posts : 938
Join date : 19/05/2010
Age : 41
Location : Kota Kinabalu

PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   Mon Nov 15, 2010 4:35 pm

Tengok syarat yang pertama jer dah Fail hehehehe What a Face
Back to top Go down
syark the ghost
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army
avatar

Posts : 3678
Join date : 29/12/2009
Age : 31
Location : Shah Alam

PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   Mon Nov 15, 2010 5:06 pm

mmmmm perlu ke discuss???? kekekekekekee
Back to top Go down
joewings
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major
avatar

Posts : 1244
Join date : 28/12/2009
Age : 37
Location : Uniform-Tango-Hotel-Mike, Bravo Papa.

PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   Mon Nov 15, 2010 5:22 pm

Syarat2 tu bagus untuk diketengahkan....

Kadang2 orang berpoligami ni bukan kerana sunnah Nabi, tapi lebih untuk hawa nafsu diri sendri.....
Back to top Go down
Jack Sparrow
Private First Class
Private First Class
avatar

Posts : 146
Join date : 13/08/2010
Age : 44
Location : Kuwait

PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   Mon Nov 15, 2010 6:02 pm

lama tak menjengah forum ni...

lelaki yang berkahwin dan bernikah, memang kerana nafsu...baik satu, dua, tiga dan seterusnya...adalah kerana nafsu. kalu x de nafsu terhadap wanita, maybe lelaki tu kawin dgn lelaki atau binatang atau tangannya sendiri...

nafsu memang sunatullah dan ada pada setiap manusia...hanya ALLAH telah mengajarkan jalannya bagaimana untuk memimpin nafsu ke jalan yang benar seperti yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad.

seorang general, mampu memimpin tenteranya yang beribu-ribu orang, tapi belum tentu dia mampu un tuk memimpin dua, tiga atau empat orang isteri...hikmah poligami yang tak kelihatan adalah, lelaki sejati adalah lelaki yang mampu, menunduk, mendidik dan bertanggungjawab ke atas lebih dari seorang wanita...

lelaki seperti itu sangat jarang dan mereka itu adalah lelaki dan pemimpin sejati selagi mereka bertaqwa...
Back to top Go down
http://Acinetobaxter.blogspot.com
hajiwan
Sergeant First Class
Sergeant First Class


Posts : 538
Join date : 15/07/2010
Age : 34
Location : Keyell/Cheni/Bangi/AloqSTAG

PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   Tue Nov 16, 2010 7:44 am

Poligami? Hmmm..susah skit, bukan apa..susah tu bukan sebab I takut kat bini I, tapi dah bini I tak takut dengan bini I, mana la nak dapat tandatangan surat kebenaran kawen lagi sorang..heheheeh..
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: syarat-syarat berpoligami   

Back to top Go down
 
syarat-syarat berpoligami
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FORUM PANGGILAN PERTIWI :: DISIPLIN, MORAL, MOTIVASI & KEROHANIAN-
Jump to: