FORUM PANGGILAN PERTIWI
STOP. HOME GUARD CHECK POINT.

Please Log In or Register first.
FORUM PANGGILAN PERTIWI

Forum KESELAMATAN::PENGUATKUASAAN::KETENTERAAN
 
HomeHome  RegisterRegister  Log in  

Share | 
 

 Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
Mejarbee
AHLI FORUM KEHORMAT - AHLI MANGKU NEGARA
AHLI FORUM KEHORMAT - AHLI MANGKU NEGARA


Posts : 3254
Join date : 28/04/2010
Age : 53
Location : Kangaq, Perghelih Indra Kayangan

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 8:08 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
meriam jenis 105mm L3A1. pernah digunakan semasa perang vietnam

Oto Melara Pack Howitzer

_________________

Panggilan Pertiwi - Teratak Sang Gagah. Garisan Terakhir Pertahanan
Back to top Go down
MR. STARK
Forum Administrator


Posts : 1798
Join date : 19/12/2008
Location : Tatooine

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 8:29 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
meriam jenis 105mm L3A1. pernah digunakan semasa perang vietnam

Oto Melara Pack Howitzer



ha ni dia oto melara 105mm L3A1

_________________
"if you are not with me, then you are my enemy"

Back to top Go down
http://www.encikkacangtoys.blogspot.com
joewings
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major


Posts : 1244
Join date : 28/12/2009
Age : 36
Location : Uniform-Tango-Hotel-Mike, Bravo Papa.

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 8:33 pm

Gitu, sebab British Army ada gunakan senjata ni waktu pemberontakan Brunei oleh Dr. Azhari pada 1964.
Back to top Go down
MR. STARK
Forum Administrator


Posts : 1798
Join date : 19/12/2008
Location : Tatooine

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 8:34 pm



selesai..17 das tembakan kalau x silap..

gunnerz, nanti tolong betulkan mana yang wa salah ok

_________________
"if you are not with me, then you are my enemy"

Back to top Go down
http://www.encikkacangtoys.blogspot.com
MR. STARK
Forum Administrator


Posts : 1798
Join date : 19/12/2008
Location : Tatooine

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 8:43 pm

THE AFTERMATH...



laras meriam diturunkan untuk tujuan penyelenggaraan sebaik sahaja tembakan selesai dilakukan. masa ni baru la aku berani sikit datang dekat hehehe

_________________
"if you are not with me, then you are my enemy"

Back to top Go down
http://www.encikkacangtoys.blogspot.com
MR. STARK
Forum Administrator


Posts : 1798
Join date : 19/12/2008
Location : Tatooine

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 8:49 pm



bergambar bersama meriam masing2

_________________
"if you are not with me, then you are my enemy"

Back to top Go down
http://www.encikkacangtoys.blogspot.com
afiq flanker
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 3371
Join date : 09/11/2009
Age : 28
Location : atas udara

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 8:52 pm

pergh cayalah...congrats to gunnerz n semua yag terlibat....tabik spring
Back to top Go down
joewings
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major


Posts : 1244
Join date : 28/12/2009
Age : 36
Location : Uniform-Tango-Hotel-Mike, Bravo Papa.

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 8:58 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
giler apa nak tembak peluru hidup tengah kawasan penempatan orang... hahahahaha


Macam kita kecik2 time puasa dulu... Very Happy
Back to top Go down
MR. STARK
Forum Administrator


Posts : 1798
Join date : 19/12/2008
Location : Tatooine

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 9:01 pm



lagi gambar bateri A Rejimen ke-6 Artileri DiRaja

_________________
"if you are not with me, then you are my enemy"

Back to top Go down
http://www.encikkacangtoys.blogspot.com
MR. STARK
Forum Administrator


Posts : 1798
Join date : 19/12/2008
Location : Tatooine

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Thu Oct 28, 2010 9:08 pm



keceriaan jelas terpancar selepas selesai menjalankan tugas dengan cemerlang

_________________
"if you are not with me, then you are my enemy"

Back to top Go down
http://www.encikkacangtoys.blogspot.com
gunnerz
PERKHIDMATAN AM
PERKHIDMATAN AM


Posts : 867
Join date : 29/03/2010
Age : 35

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 9:09 am

tq admin atas laporan tersebut.
Back to top Go down
Tajau
Sergeant Major
Sergeant Major


Posts : 938
Join date : 19/05/2010
Age : 41
Location : Kota Kinabalu

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 11:59 am

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
tq admin atas laporan tersebut.

Wowww Smile pertama kali nampak sequence cam nie.
Back to top Go down
gunnerz
PERKHIDMATAN AM
PERKHIDMATAN AM


Posts : 867
Join date : 29/03/2010
Age : 35

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 2:09 pm

unsung heroes...kami ni di belakang tabir...org tak nampak pun kedudukan tempat meriam ni. hanya dengar bunyi sahaja jika berada di stage utama dan pdg tempat perbarisan. tembakan akan diberi semasa sultan mengambil tabik hormat, lagu negaraku dan negeri dimainkan serta semasa pemeriksaan perbarisan. walaubagaimanapun, itulah sebahagian dpd upacara semasa hari keputeraan sultan2 negeri, TYT dan agong selain daripada kemangkatan sultan2 dan agong.
Back to top Go down
gunnerz
PERKHIDMATAN AM
PERKHIDMATAN AM


Posts : 867
Join date : 29/03/2010
Age : 35

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 2:25 pm

dibawah ini adalah video tembakan istiadat utk DYMM Sultan Pahang sempena hari keputeraan baginda oleh 41 Bti Istiadat (unit istiadat artileri yg sebenar bertempat di kem sg buloh) yg menggunakan meriam M102 105mm buatan US. unit 41 Bti Istiadat ini akan TOUR seluruh semenanjung utk menjalankan tugas tembakan istiadat di setiap negeri samada hari keputeraan, kemangkatan, permahsyuran atau lawatan Perdana Menteri negara luar di bangunan parlimen. utk sabah dan sarawak, unit artileri yg berada di sabah dan sarawak sendiri yg akan melaksanakan tugas tembakan istiadat (dgn menggunakan meriam Pack Howitzer 105mm) tanpa perlu mengimport tenaga dari 41 Bti Istiadat tersebut (jimat kos).

dengar bunyi alarm kereta wiwiwiwiw tu. itu adalah kenderaan awam yg degil yg tak mahu mengubah kenderaan jauh (notis telah diberitahu awal dan kawasan tersebut ditutup) dpd tempat tembakan dilaksanakan. byk kali kes cermin kereta pecah, alarm berbunyi2 disebabkan efek tembakan tersebut. sapa suruh degil.

Back to top Go down
generalkiva
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 1656
Join date : 30/04/2010
Age : 36
Location : Penang

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 2:51 pm

tanya sket...diaorang tak pakai headgear ke? pekak telinga tuu... (ada earplug kot)

..pastu kelongsong tu orang awam leh amik tak? buat ekzos...hehe Very Happy
Back to top Go down
afiq flanker
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 3371
Join date : 09/11/2009
Age : 28
Location : atas udara

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 2:53 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
tanya sket...diaorang tak pakai headgear ke? pekak telinga tuu... (ada earplug kot)

..pastu kelongsong tu orang awam leh amik tak? buat ekzos...hehe Very Happy

mane boleh kelongsong tu wat balik...even kelongsong peluru pistol pon kene kutip satu2..haha
Back to top Go down
generalkiva
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 1656
Join date : 30/04/2010
Age : 36
Location : Penang

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 2:56 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
tanya sket...diaorang tak pakai headgear ke? pekak telinga tuu... (ada earplug kot)

..pastu kelongsong tu orang awam leh amik tak? buat ekzos...hehe Very Happy

mane boleh kelongsong tu wat balik...even kelongsong peluru pistol pon kene kutip satu2..haha
dulu bapak aku ada kelongsong meriam...buat ekzos kereta...tapi orang curik..huhu

...pakcik aku bagi...dia ex military bahagian atileri kot...
Back to top Go down
Akmal3110
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 3101
Join date : 25/11/2009
Age : 27
Location : Bravo, Tango and Bravo, Kilo

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 2:57 pm

Konfem lagi canggih dari ekzos buluh. Hehehe...
Back to top Go down
afiq flanker
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 3371
Join date : 09/11/2009
Age : 28
Location : atas udara

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 3:03 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
tanya sket...diaorang tak pakai headgear ke? pekak telinga tuu... (ada earplug kot)

..pastu kelongsong tu orang awam leh amik tak? buat ekzos...hehe Very Happy

mane boleh kelongsong tu wat balik...even kelongsong peluru pistol pon kene kutip satu2..haha
dulu bapak aku ada kelongsong meriam...buat ekzos kereta...tapi orang curik..huhu

...pakcik aku bagi...dia ex military bahagian atileri kot...

aiyoo...kalo boleh aku pon nak..haha
Back to top Go down
joewings
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major


Posts : 1244
Join date : 28/12/2009
Age : 36
Location : Uniform-Tango-Hotel-Mike, Bravo Papa.

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 3:13 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
tanya sket...diaorang tak pakai headgear ke? pekak telinga tuu... (ada earplug kot)

..pastu kelongsong tu orang awam leh amik tak? buat ekzos...hehe Very Happy

mane boleh kelongsong tu wat balik...even kelongsong peluru pistol pon kene kutip satu2..haha

Siap diketuk2 sampai kemek...dan dipulangkan balik ke stor...
Back to top Go down
MR. STARK
Forum Administrator


Posts : 1798
Join date : 19/12/2008
Location : Tatooine

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 3:14 pm

nanti aku upload gambar kelongsong tu What a Face

_________________
"if you are not with me, then you are my enemy"

Back to top Go down
http://www.encikkacangtoys.blogspot.com
gunnerz
PERKHIDMATAN AM
PERKHIDMATAN AM


Posts : 867
Join date : 29/03/2010
Age : 35

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 3:32 pm

kelongsong peluru 105mm dulu2 boleh amik. semenjak ntah bila ntah penguatkuasaannya, tidak lagi boleh diambil sewenang2nya. mesti dikumpul semula. memang semua org nak tembaga tu..lawa kalau dah dibersih dan dikilatkan..plg chokia pun leh buat ashtray rokok kat umah hehe..beza kelongsong peluru blank yg digunakan utk tembakan istiadat adalah kelongsongnya pendek seperti dlm gambar tu. kalau peluru 105mm hidup kelongsongnya panjang. kalau bg berdiri tinggi2 paras lutut ni.

pasal headgear, setiap meriam memang dibekalkan dgn earguard....tp masalah pakai earguard ni nak dengar arahan tembak kurang jelas, sebab telinga dah berdengung dgn bunyi ledakan dan merimaskan...anak2 meriam ni pun biasala masa mula2 masuk askar je kot pakai....dah lama2 malas dah biasa...tak gunners la kata org kalau pakai earguard hehe...alah bisa tegal biasa...
Back to top Go down
generalkiva
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 1656
Join date : 30/04/2010
Age : 36
Location : Penang

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 3:47 pm

oh macam tu...tenkiu for the info Very Happy
Back to top Go down
afiq flanker
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army


Posts : 3371
Join date : 09/11/2009
Age : 28
Location : atas udara

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 3:51 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
kelongsong peluru 105mm dulu2 boleh amik. semenjak ntah bila ntah penguatkuasaannya, tidak lagi boleh diambil sewenang2nya. mesti dikumpul semula. memang semua org nak tembaga tu..lawa kalau dah dibersih dan dikilatkan..plg chokia pun leh buat ashtray rokok kat umah hehe..beza kelongsong peluru blank yg digunakan utk tembakan istiadat adalah kelongsongnya pendek seperti dlm gambar tu. kalau peluru 105mm hidup kelongsongnya panjang. kalau bg berdiri tinggi2 paras lutut ni.

pasal headgear, setiap meriam memang dibekalkan dgn earguard....tp masalah pakai earguard ni nak dengar arahan tembak kurang jelas, sebab telinga dah berdengung dgn bunyi ledakan dan merimaskan...anak2 meriam ni pun biasala masa mula2 masuk askar je kot pakai....dah lama2 malas dah biasa...tak gunners la kata org kalau pakai earguard hehe...alah bisa tegal biasa...

betul3...takde feel org cakap...hehehe...
Back to top Go down
fir8305
Specialist
Specialist


Posts : 153
Join date : 09/08/2010
Age : 33
Location : Malacca, Johor

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Tue Nov 02, 2010 6:41 pm

hehehe...wui...hebat depa ni....
tp btul gak...mesti telinga diorg da sebati dgn bunyi meriam ni
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Today at 12:00 am

Back to top Go down
 
Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
FORUM PANGGILAN PERTIWI :: LAMAN UTAMA & MAKLUMBALAS :: LAPORAN AKTIVITI - 2016 :: LAPORAN KHAS 2009-2011-
Jump to: